Zoekmachine Betere Positie

Betere Positie Zoekmachine

Afhankelijk van de gekozen promotie-middelen komt tot 95% van nieuwe bezoekers via zoekmachine portalen op een pagina, het totale aandeel van bezoekers via zoekmachines ligt rond de 50%. Uiteraard is het een en ander afhankelijk van het soort site: deze site krijgt meer dan 50% van de bezoekers via een zoekmachine, een site als de volkskrant.nl zal een relatief klein deel van de mensen via een zoekmachine krijgen. Bij webwinkels komt 20-30% van de bezoekers rechtstreeks van een zoekmachines.

Voor de doorsnee site (beter pagina, zoekmachines werken niet per site maar per pagina) is het van cruciaal belang dat deze gevonden en daarna getoond word door zoekmachine. Of een pagina ook getoond wordt bij de zoekresultaten is afhankelijk van de “score” die een pagina heeft voor de gezochte trefwoorden. De kunst van het verkrijgen van een hoge score wordt “zoekmachine optimalisatie” of “search engine optimalisation (SEO)” genoemd. SEO bestaat uit twee delen, enerzijds het op de juiste wijze vormgeven van een website/webpagina, anderzijds een goede promotie van de site in de buitenwereld. Over SEO is veel geschreven een uitstekend en makkelijk te lezen boek is Search Engine Optimization for Dummies. SEO begint bij een goede vormgeving van de site en pagina”s, veelal verbazingwekend eenvoudige aanpassingen die een pagina beter “leesbaar” en “begrijpbaar” te maken voor een zoekmachine.

Onderstaand een checklist met de belangrijkste punten, op de rest van de site staat verdere uitleg. Niet alle punten zijn even effectief, zo is van de meta-tags Keywords en Description bekend dat deze een zeer marginale bijdrage leveren aan de score, echter baat het niet dan schaad het ook niet.

Of je met de onderstaande middelen ook meteen voor alle bedachte trefwoorden op een top positie in de zoekmachines staat is afwachten (letterlijk, het kan weken tot maanden duren voordat je site doorzocht is, als je eenmaal “binnen” bent is het meestal een kwestie van dagen). Voor trefwoorden met een grote concurrentie (sex, palm, tuin, zoekmachine optimalisatie) zal het waarschijnlijk niet genoeg zijn. Maar zeker in een niche markt kom je er een heel eind mee (kaasfondue)

Is het zo simpel? Ja, de basis voor een goed vindbare site is heel simpel en past op een A4tje: goede vormgeving en goede structuur. Het goed uitzoeken van trefwoorden en het gericht aanmelden is lastiger. Goed gericht adverteren vraagt specifieke kennis en vaardigheden, de meer agressieve promotie methoden ook.

Vragen? Ik help graag verder, voor eenvoudige vragen gratis.

Plaats een reactie