Een top positie in google

Het verkrijgen van een toppositie in de zoekresultaten (Search Engine Result/Ranking Pages-`SERPs) van google was relatief eenvoudig. Een flinke hoeveelheid links naar je pagina, wat trefwoorden in de kopjes, titel en tekst van de pagina, en het was slechts afwachten tot de pagina hoog in de `SERPs stond. Echter na een warboel van updates met als laatste “Big Daddy” is er een hoop discussie ontstaan over wat een aantal grote aanpassing in de algoritmes van google lijken. En het spel om een hoge score te krijgen is schimmeriger geworden. Het is een stuk moeilijker geworden google te begrijpen.

Zelden was er meer verwarring over google’s ideeën over het waarderen van websites, toch is google nooit meer open geweest naar de webmasters over hun opvattingen over een goede website. De afgelopen jaren heeft google meer voorbeelden naar buiten gebracht, meer uitleg en zelfs direct advies gegeven. Mensen als Matt Cutts geeft vanuit de googleplex informatie over google en het zoekalgoritme en google wijst webmasters pro-actief op mogelijke problemen met hun website, onder andere via sitemaps.

Het enige wat rest is goed lezen en luisteren wat google zegt. Hetgeen niet altijd even makkelijk is. Als je kwalitatief hoogwaardige site uit de `SERPs verdwenen is en met geen mogelijkheid terug te krijgen is het lastig te geloven wat google zegt. als je ziet dat je concurrent hoge scoort terwijl zijn site onderdeel uitmaakt van een linkuitwisseling programma (link-exchange) terwijl google in zijn richtlijnen deze werkwijze afkeurt.

Google verandert voortdurend, google probeert voortdurend om websites die de resultaten proberen te beïnvloeden uit de scores te halen. Helaas zijn de algoritmes niet perfect, en dat zullen ze waarschijnlijk ook nooit worden. Het zal blijven gebeuren dat top-sites verdwijnen en dat mindere sites hoog scoren. Bij zoekmachine optimalisatie (Search engine Optimalisation-SEO) bestaat de neiging om heel snel conclusies te trekken. Als er ergens eens site is de goed scoort en die gebruik maakt van een link-exchange dan is de conclusie al gauw een link-exchange de gegarandeerde methode is naar de top. Als er een pagina is met verborgen tekst en de pagina scoort goed: idem dito.

Probleem is dat de grote omlijningen van een pagina vaak duidelijk te zien zijn, trefwoorden, links, tekst enzovoorts. De kleine details waar google op let zijn een stuk lastiger te doorgronden. Dat een pagina met verborgen tekst hoog scoort zegt niet dat die pagina daarom hoog scoort, misschien is het wel een hoge score ondanks de verborgen tekst.

We weten waar google naar zoekt: inhoud (content), goede originele inhoud. Ze willen sites waar links naar wijzen van andere hoogwaardige sites, en dan geen links vanuit linkoverzichten maar links in de tekst (Engels artikel). Google wil je site vertrouwen, en dat krijg je door links van andere vertouwde site. Ze willen sites de bezoekers trekken, hebben en houden en met dank aan de google toolbar weet google ook wie, waarvandaan en voor hoelang op jouw pagina verblijft. En wat google niet zoekt:

  • Link exchanges
  • Betaalde links (links om je pagerank te vergroten, betaalde links als onderdeel van een advertentie (Pay Per Click) campagne zijn een ander hoofdstuk en hebben een ander doel dan SEO)
  • SEO spam, verborgen tekst, verdacht redirecten, java-cloaking enzovoorts
  • Slordige sites met gebroken links en foutieve html ( het is niet zozeer nodig om 100% geldige html te maken, maar fouten moeten wel voorkomen worden (…)

Plaats een reactie