Website Optimalisatie

Dit artikel stamt uit 2006 maar is grove lijnen nog steeds actueel. Het hele spel van optimalisatie is wel nog complexer geworden maar de korte samenvatting is eigenlijk heel eenvoudig: schrijf goede teksten gericht op je bezoeker.

Dit artikel gaat over het op optimaal vormgeven van een website; doel van een optimalisatie is een zo hoog mogelijk score en zoekmachines zoals google. Zoekmachines vormen voor veel mensen een belangrijk startpunt bij hun zoektocht op het internet; bovenaan staan in zoekmachines is voor uw site belangrijk om veel bezoekers te krijgen.

Over het optimaal vormgeven van een website wordt veel geschreven. Over wat goed is en wat fout verschillen de menigen. Hoezeer iemand ook beweert de wijsheid in pacht te hebben: er komt een hoop koffiedik (in ons geval Max Havelaar) kijken bij te pas, niemand weet precies hoe google en andere zoekportalen werken. Blijkbaar drinken we hier goede koffie gezien de hoge score van deze pagina in google.

Als uw site met gezond verstand vorm gegeven is, correct html, duidelijke navigatie structuur, niet teveel toeters en bellen, lekker ontwerp dan zal uw site bij de surfer en daarmee ook bij zoekmachines goed liggen. Een top 10 of 20 positie is daarmee nog echter geen garantie.

Elke zoekmachine gebruikt een ander algoritme om de volgorde van de resultaten te bepalen. Maar er zijn wel enkele algemene punten die voor de meeste zoekmachines gelden:

(Van google)

  • Maak een site met een duidelijke hiërarchische structuur en met tekstkoppelingen. Iedere pagina zou bereikbaar moeten zijn via ten minste één statische tekstkoppeling.
  • Bied uw gebruikers een sitemap met koppelingen die verwijzen naar de belangrijke onderdelen van uw site. Als de sitemap meer dan zo’n honderd koppelingen bevat, is het misschien een goed idee om de sitemap op te splitsen in meerdere pagina’s
  • Maak een site die informatie bevat waar de mensen wat aan hebben en schrijf pagina’s waarin die informatie op een heldere en correcte wijze wordt weergeven.
  • Denk na over de woorden die gebruikers zouden intypen om de door u geboden informatie te vinden en zorg ervoor dat die woorden daadwerkelijk in uw site worden gebruikt.
  • Gebruik bij voorkeur teksten in plaats van plaatjes voor het weergeven van belangrijke namen, woorden en koppelingen. De Google-crawler herkent namelijk geen teksten die op afbeeldingen staan.
  • Zorg dat uw TITLE- en ALT-tags omschrijvend en correct zijn.
  • Controleer uw site op dode koppelingen en op juistheid van de HTML-code.
  • Als u kiest voor het gebruik van dynamische pagina’s (bijvoorbeeld pagina’s waarin het karakter ‘?’ in de URL voorkomt), bedenk dan dat veel zoekmachines makkelijker overweg kunnen met statische dan met dynamische pagina’s. Het helpt als u werkt met korte parameters en als u het aantal parameters klein houdt.
  • Houd het aantal koppelingen op één pagina enigszins binnen de perken (maximaal 100).

Als alles voor elkaar is kun je de site Aanmelden. Een samenvatting van onderstaande is te vinden op de Zoekmachine Checklist

Inhoud

Of in het Engels ContentZoekmachines zijn dol op inhoud. Een site moet inhoud hebben, uiteraard gerelateerd aan het onderwerp van de site. Zorg voor zoveel mogelijk tekst op uw pagina’s. Product-omschrijvingen, extra pagina’s met info. Plaats algemene mailtjes die u naar uw klanten stuurt ook op de website. Wees niet bang te veel informatie weg te geven. Als het niet op uw site gevonden wordt, zoeken ze verder.

Structuur

Zorg ervoor dat de belangrijke trefwoorden bovenaan staan in de html code. Woorden die bovenaan in de tekst staan krijgen een betere score dan woorden die verder beneden staan. Bij het gebruik van een menu staat vaak het menu bovenaan in de html code. Dit is eenvoudig te verhelpen

Navigatie

Zorg voor een perfecte navigatie, en zorg dat de site zonder flash of javascript te navigeren is. Elke pagina dient een link naar de thuispagina te hebben, naar de index/sitemap (zie onder) en naar 1 of meer andere pagina’s.

Externe links.

Plaats links naar externe sites met een hoge page rank. Het lijkt dat dit gewaardeerd wordt door zoekmachines. Als u in de link (<A HREF) het attribute target=”_bank” opent de externe link in een nieuw venster en blijft de het venster met uw site staan.

Syntax

Zorg voor een correcte syntax. w3 definieert standaarden voor html. Op de site kunt u ook controleren of uw site aan de standaarden voldoen voor onder andere html en css. Helaas zijn de foutmeldingen die je terugkrijgt vaak nogal vaag en de uitleg op de site behoorlijk technisch.

Een gemiste tag kan betekenen dat de zoekmachine de pagina niet begrijpt. Een webbrowser corrigeert een hoop fouten. Maar een foute head-tag kan betekenen dat een zoekrobot uw site niet begrijpt, in dit voorbeeld de belangrijke H1 tag.

Index/Sitemap

Zorg ervoor dat elke pagina van de site in mininaal twee stappen te bereiken is. Dit kan door een goed navigatie structuur, of door een sitemap. In het laatste geval heeft elke pagina een link naar de site map, en de sitemap een link naar elke pagina. Handig voor robots en bezoekers. Zorg er wel voor dat de sitemap niet te groot is ( < 100 links). Met een sitemap ben je er zeker van dat nieuwe pagina’s vlug worden opgenomen in de database van zoekmachines. Zorg er wel voor dat de Index altijd de laatste stand van zaken weergeeft. Hoe je een sitemap maakt hangt of van je website. De index bij deze site wordt automatisch gemaakt vanuit de database. Elke op een scripttaal gebaseerde site (php, perl, cgi etc) zou een automatische index moeten kunnen maken.

Laatste wijzigingen

Een overzicht van de laatste wijzigingen op elke pagina is een verdere toevoeging aan de website om robots snel nieuwe pagina’s te laten bezoeken. In tegenstelling tot de index waar 2 stappen nodig zijn om een pagina te vinden, is de pagina hier nog maar 1 extra stap verder. Doorgaans is een nieuwe pagina van deze site binnen 2-3 dagen terug te vinden in google.

Titel ( <title> )

De titel is een van de belangrijkste elementen van een webpagina. Het is vaak het eerste wat een bezoeker ziet. Zorg dat de juiste trefwoorden in de titel ( <title> ) staan, ten eerste hechten zoekmachines waarde aan de trefwoorden in de titel, ten tweede wordt de titel weergegeven in de zoekresultaten.

Elk zoekresultaat heeft een korte beschrijving (snippet), de snippet bij een zoekresultaat wordt bepaald door hetgeen is intypt als zoekterm. De zoekportaal knipt een stukje tekst uit de website en plakt die bij het resultaat dit afhankelijk van de gevonden zoekwoorden. Hierop heeft een ontwerper van een website weinig invloed. Echter bij het zoekresultaat wordt ook de titel van een website weergegeven en deze wordt weergegeven zoals die op de website staat, het is dus van groot belang dat hier iets goeds staan. Dus geen standaard titel voor alle pagina’s, en al zeker niet “nieuwe pagina 1”.

Tenslotte wordt de titel ook gebruikt in de ‘Favourieten/Bookmarks’.

Maak de titel niet te lang, meer dan 60-80 karakters worden niet weergegeven en zorg ervoor dat de trefwoorden die de pagina omschrijven in de titel staan. Bezoek de info meta tags voor meer info en een meta tag en titel generator

Koppen (header <h1>,<h2..> )

Maak gebruik van koppen, net als de titel lijken zoekkmachines waarde te hechten aan de woorden die in de koppen staan. Zorg dat er minstens een (en bij voorkeur ook slechts 1) H1 voorkomt bovenaan de pagina. Bezwaar tegen een H1 is dat het vaak erg groot wordt weergegeven. Dit is met een style-definitie te voorkomen.

Pagina omvang

Houd de pagina’s klein, 14KBytes is beter dan 15Kbytes. Houd de pagina’s klein, 13KBytes is beter dan 14Kbytes. Houd de pagina’s klein, 12KBytes is beter dan 13Kbytes. Dat is zowel goed voor de zoekmachines, als voor de gewone bezoekers. Ondanks het breedband geweld zijn er nog genoeg mensen die via een modem werken. Pagina’s die te groot zijn (100Kbytes) worden door zoekmachines over geslagen. Daarnaast heeft het opsplitsen van pagina’s het voordeel dat uw site meer omvang krijgt. En u op meer pagina’s (verschillende) trefwoorden kunt optimaliseren.

Meta tags

Over het nut van de diverse meta tags verschillen de meningen, sommige zoekmachines negeren ze, andere gebruiken ze wel. Of google gebruik maakt van de description of keywords metatag voor het bepalen van je ranking is onbekend, waarschijnlijk nauwelijks. Echter als een van zoektermen voorkomt in je description wordt deze bij google wel getoond als onderdeel van de snippet.

Plaats een reactie