Aanwijzingen dat een zoekmachine specialist een prutser is

Er zijn heel veel zoekmachine optimalisatie en zoekmachine marketing bedrijven en specialisten. Vaak verkopen deze meer praatjes dan resultaten. Voor een deel komt dit doordat er heel veel informatie hierover op het internet te vinden is, helemaal als de engelse artikelen over SEO (Seach engine optimalisation) en SEM (Seach engine marketing) meeneemt. Met deze kennis lijkt SEO vrij eenvoudig, en dat is het in eerste instantie. Wat nog eenvoudiger is, is lekker strooien met SEO termen en doen alsof je daadwerkelijk verstand van zaken hebt.

Een website globaal optimaliseren en zoekmachine vriendelijk maken kan iedereen met gezond verstand, zoals ook op deze site beschreven. Een website tot in de details optimaliseren en promoten vereist kennis en ervaring die niet op het internet te vinden is.

Hieronder indicaties dat de kennis van uw zoekmachine specialist niet verder gaat dan de algemene schrijfsels op het internet. Op elke van onderstaande punten zijn wel uitzonderingen, mitsen en maren te geven. Echter mochten een 4-5 tal van onderstaande punten u bekend voorkomen dan is er goed kans dat uw specialist een prutser is.

Meta tags en Google Page Rank

Uw specialist heeft het bij voortduring over het belang van meta tags en een goede google PageRank. Uw specialist heeft duidelijk de boot gemist. De magische meta tags keywords en description hebben reeds lang geleden hun waarde voor een goede positie in zoekmachines verloren. Reeds lang geleden werd hier reeds dusdanig misbruik van gemaakt dat elke zichzelf respecteren zoekrobot deze links laat liggen. De description tag heeft onder bepaalde omstandigheden nog wel waarde voor de presentatie van uw website. Het heeft voor de optimalisatie echter geen enkele waarde.

Het verkrijgen van een betere PageRank op zich kan nooit een doel op zich zijn. Een goede promotie van uw website zal automatisch leiden tot een hogere interne en externe pagerank bij google. Echter wat is de waarde van een hoge PR, als de bezoekers die het brengt niet geïnteresseerd zijn in het product? Of de navigatie van uw site het de bezoekers onmogelijk maakt de producten te vinden

Titel

De website van uw SEO specialist (of een van zijn klanten) heeft op elke pagina dezelfde titel (<title>), of gebruikt frames om de url van de website te verbergen. ( Nog afgezien van het gebruik van frames in een .to .tk domein). De title tag is een van de eenvoudigste zaken om aan te passen op een webpagina. Het lijkt alsof zoekmachines de trefwoorden in de titel positief waarderen en bovenal, de zoekresultaten laten de titel zien.

Links zijn alles

Als uw specialist het er steeds maar over heeft dat links alles zijn, of dat inhoud alles is heeft deze een veel te kleine scope te pakken. SEO is niet dit of dat, SEO is de complexe combinatie van heel veel onderdelen. Zowel off-site optimalisatie (links) als on-site (onder andere inhoud). Als een specialist niet alle aspecten bekijkt zal hij zeer waarschijnlijk niet echt succesvol zijn.

Een betaalde positie is een top tien positie

Een gegarandeerde top 10 positie is een reden tot grote voorzichtigheid. Niemand kan een top 10 positie in een zoekmachine garanderen. In ieder geval niet voor natuurlijke (organic) zoekresultaten. Wat wel kan is een top 10 garanderen door middel van een betaalde advertentie. Dat is zelfs bijzonder eenvoudig namelijk een kwestie van genoeg betalen voor de advertentie. Een zoekmachine specialist die een advertentie campagne verkoopt als top-zoekmachine positie is zonder meer een prutser.

Meer links, meer inhoud

Als de specialist maar blijft doorzagen dat uw site meer artikelen, meer inhoud, nodig heeft terwijl er al veel inhoudelijke goede informatie staat op uw site, dan heeft de specialist nooit eens goed gekeken wat er echt mist, en werkt deze alleen zijn standaard riedeltje af. Hetzelfde geld voor specialisten die maar doorgaan over linken, terwijl elke denkbare startpagina uw link al heeft.

We hebben snelle resultaten

Elke specialist die u succes op de korte termijn belooft dient met wantrouwen bekeken te worden. Zeker voor nieuwe sites kan het lang duren voordat deze goed in zoekmachines en met name google terecht komen. Voor bestaande site kan het sneller maar dan nog praat je over eerder maanden dan over weken. Het kan wel snel, maar dan heb je het over betaalde advertenties (zie ook het punt hierboven Een betaalde positie is een top tien positie) en niet over zoekmachine optimalisatie

De site verbouwen

Als uw specialist u niet verteld dat een optimalisatie aanpassingen aan uw site vereist is het zeker een prutser. Een site optimaliseren vereist vrijwel zeker aanpassingen aan de architectuur van de site, en afhankelijk van de basis waarop uw site gemaakt is kunnen dit ingrijpende wijzingen zijn. Het werk hiervoor is zelden in het tarief van de specialist inbegrepen.

DMOZ

Een specialist die u verteld dat u er zonder DMOZ vermelding niet komt heeft het ook niet begrepen. Zeker een vermelding op DMOZ is nooit weg en zal onder omstandigheden zeker ook wat opleveren. Het is echter zeker niet de moeite hier veel tijd in te steken. Aanmelden en wegwezen. Hetzelfde geld voor de duizenden startpagina”s die er zijn.

Geen google

Er zijn veel zoekportalen: altavista, msn-search, ilse om er een paar te noemen. Echter deze zijn in vergelijking tot het grote google slechts figuranten in de niche. Een seo specialist die niet weet hoe een site goed en hoog in google te krijgen is zijn geld niet waard.
©

Plaats een reactie