PPC Adverteren

Op http://www.seochat.com stond een interessant artikel over PPC (Pay per Click) adverteren via de grote PPC aanbieders Google Adwords en overture. Advertenties worden weergegeven op de portalen van zoekmachines en op partner websites zoals deze voor Google Adsense.

De advertenties worden gekoppeld aan trefwoorden, een surfer die zoekt op een bepaalt trefwoord zal alleen advertenties zien die bij een bepaalt trefwoord horen ( Context Sensitieve Advertenties). Dit is een relatief doelgerichte advertentie methode.

Hoevaak een advertentie wordt weergegeven en op welke positie hangt af van de prijs die de adverteerder per click wil betalen: (CPC-Cost per Click). Dit in tegenstelling van adverteerders als tradedoubler waar de CPC vast staat.

Overture en google verschillen in de methode waarop de adverteerder de prijs voor een advertentie kan bepalen. Bij overture kun je bieden op een bepaalde positie en is ook te zien wat andere adverteerders bieden. Google geeft alleen een schatting op welke positie een advertentie terecht komt bij een bepaalde CPC.

PPC Advertenties

De Maximale CPC

Hoeveel ben je bereid maximaal te betalen voor een click (CPC) voor een bepaald trefwoord. De betere vraag is hoeveel kun je betalen voor een advertentie. Wat zijn je marges, hoe groot is de ROI. Als je hier geen idee hebt van is het aan te raden voorzichtig te beginnen moet een goede schatting en de biedingen dan aan te passen aan de situatie. PPC adverteren is sowieso een vrij tijdrovende bezigheid met voortdurende evaluatie.

Als de trefwoorden voor een advertentie campagne bepaald zijn is het overture bid-tool een goed uitgangspunt. Zorg wel dat je de juiste (taal) versie hebt. Bekijk voor de trefwoorden de biedingen van andere adverteerders. Neem bijvoorbeeld Hypotheek rente. Hier zijn de biedingen voor de eerste vijf plaatsen (17/10/2004)

  1. €2.58
  2. €2.57
  3. €2.50
  4. €2.17
  5. €2.16

Een goed begin bod zou dan zijn het gemiddelde van deze 5 dus €2.10.

Een andere methode is uit te gaan van de verwachte opbrengst. Stel een hypotheek levert gemiddeld €1000 op. Als 1 op de 100 bezoekers via de advertentie daadwerkelijk een hypotheek aangaat mag elke bezoeker maximaal €10 kosten . Echter als je 10 euro per bezoeker betaalt maak je geen winst. Stel je wilt maximaal 20 procent van je opbrengst aan adverteren spenderen kom je uit op 2 euro per persoon.

Overture versus Google Adwords

De advertentie methoden van overture en adwords verschillen nogal. Bij Overture wordt de positie van de advertentie uitsluitend bepaald door het bod. Bij adwords wordt een advertentie die vaker geklikt wordt (CTR Click through rate) ook vaker en hoger weergegeven. Als je een goede advertentie slogan hebt kun je dus lager bieden bij google. Het overture bied systeem is open, je kunt zien wat er op bepaalde trefwoorden geboden is. Hoewel de omvang en manier van weergeven verschillen zullen de geboden bedragen bij adwords ongeveer het hetzelfde zijn.

Nummer 1

Bieden voor top positie bij overture ( of een gemiddelde positie < 2 bij adwords) is vaak niet nodig en alleen overmatig duur. De meeste surfers zullen meerdere advertentie aflopen en dus ook advertentie op andere posities klikken. Doorloop de zoekmachines http://www.google.com en http://search.yahoo.com voor je gekozen trefwoorden. Waar staan de advertenties hoeveel staan er en welke positie moet je hebben om zichtbaar te zijn zonder dat een surfer moet scrollen. (Herhaal dit ook nadat je bent begonnen met adverteren). Hoever ga je komen met je geboden CPC.

Bied gaten

Met moderne tools om te bieden op overture liggen de meeste biedingen vaak slechts enkele centen uit elkaar. Soms zitten er echter ook gate. Neem het eerdere voorbeeld van hypotheek rente

  1. €2.58
  2. €2.57
  3. €2.50
  4. €2.17
  5. €2.16

Om van positie 4 naar 3 te komen moet er relatief veel betaald worden. Het is maar de vraag of dat de moeite is. $2.18 bieden geeft een positie 4 en je zult op de zoekresultaten tussen de topposities staan.

De twee top biedingen voor zoekmachine waren (17/11/2004):

  1. €1.00
  2. €0.53

47 cent uitgeven op om positie 1 te komen is zonde. Hier is het hoogste bod was van overture zelf. Ik denk dat ze kostte wat kostte zelf de nummer 1 positie willen hebben.

wintersport geeft €0.99 op 1 en €0.74 op twee.

Bij overture betaal je altijd het minimale bedrag dat nodig is om het vorige bod te overtreffen. Dus als de €0.98 bied op wintersport betaal je maar #€0.75. Totdal iemand er weer tussen gaat zitten. Als je tijd heb en strak wilt budgetteren bied niet meer dan strickt nodig dus €0.75. Als je budget het toelaat of je minder tijd heb het bieden te volgen bied #€0.98.

Links

  • http://www.content.overture.com/d/NLm/ac/to/index.jhtml

©

Plaats een reactie