Zoekmachine Zoektermen

Zoektermen of zoekwoorden zijn de losse woorden of termen zie een gebruiker van een zoekmachine intypt als zoekdracht. De zoekmachine geeft op basis van de gebruikte zoekwoorden een lijst met websites terug. Uiteraard zijn de posities bovenaan die lijst het meest interessant.

Een juiste keuze van zoekwoorden én combinaties van zoekwoorden (een zinsnede) is van essentieel belang voor een goede score in zoekmachines. Niet alleen de positie van zoekwoorden in een document is van belang, maar vooral de keuze van de zoekwoorden zelf. Hierin gaat een flinke hoeveelheid tijd zitten en dit zou een rechtvaardiging kunnen zijn voor het inhuren van een aanbieder in zoekmachine optimalisatie (maar ik kan het ook voor je doen 🙂 ).

Het plaatsen van zoekwoorden.

De zoekwoorden worden opgenomen in de meta tags, titels en headings en in de gewone tekst van het document. Vooral de eerste 20-30 regels zijn van belang. Vergeet niet zoekwoorden op te nemen in alle ALT tags van plaatjes en in alle links naar een pagina.

Voor welke zoekwoorden wil je bezoekers naar jouw site laten komen

Bepaal woorden die de kernwoorden vormen voor je site en waarop je met name hoog wilt scoren in zoekmachines,kies er een stuk of 4-5. Kies hier woorden waarvan je verwacht dat internetters die gebruiken om naar onderwerpen te zoeken die betrekking hebben op jouw site. Deze woorden vormen het thema waarin de site opgehangen wordt. Alle andere termen die je site beschrijven vormen dan je neven zoek-termen.

Voorbeeld:

site over winterharde palmen voor de Nederlandse tuin.

HoofdPalmen,Palmboom,Winterhard
NevenPalm,trachycarpus,bescherming,verzorging,tuin, etc
ZoekzinnenVerzorging van palmen, etc

Het heeft geen nut google:palm als hoofd-trefwoord te nemen, er zijn duizenden sites die vechten om deze term.

Om mijn eigen sites als voorbeeld te nemen:

Voor de site over egels is het vrij makkelijk: Egel, en na een lange tijd staat deze pagina ook nummer 1 in google(2004-01-29) helaas gezakt (2004-02-24).

Voor de site over tropisch tuinieren is het lastiger. Is het tropische tuin tropisch tuinieren exoten in de tuin of toch iets anders.

Afgeleid van de naam van de pagina heb ik “tropische tuin als hoofd-zoekwoord genomen, en daarmee is het gelukt een top-positie te krijgen in google daarin scoor ik dan ook hoog. Toch zijn er niet veel extra bezoekers die via deze termen binnenkomen. De zoekterm wordt simpelweg weinig gebruikt.

De vraag is dus of iemand daadwerkelijk bepaalde zoektermen gebruikt in een zoekmachine. Zoekt iemand op tuin of op een meer specifieke term zoals palmen tuin

Trefwoorden bepalen

Overture

Overture heeft een zoektermen tool (Biedingen weergeven). Helaas is overture wat kleiner dan google, en de ondersteuning voor Nederlandse termen wat minder, maar het is een startpunt.

Google adwords.

https://adwords.google.nl/select/ is de portal van google om advertenties te plaatsen. Volg de eerste stappen, tot u bij de zoektermen komt. Tik wat zoektermen in en op de volgende pagina de link ‘Tips voor zoektermen’. Ook mooi, adwords geeft aan wat een collega-site kwijt is aan een klik op de advertentie. Het suggestie tool is ook rechtstreeks te bereiken https://adwords.google.com/select/KeywordSandbox

Concurrenten.

Bezoek de site van concurrenten en kijk in de broncode van de pagina’s bij de meta tags, en kijk welke van die worden ook op die site veel voorkomen. Gebruik google met trefwoorden die u al bepaald heeft om sites te vinden die hoog scoren. Kijk dan naar de gebruikte woorden op de site.

En dan: welke trefwoorden gebruikt hij daadwerkelijk.

Gebruik de log van uw website op te bepalen welke zoektermen er gebruikt worden. Zijn deze zoektermen van toepassing op uw site? Zo ja, is er genoeg informatie op de site voor deze bezoeker. Het is niet alleen de truc bezoekers te krijgen, maar ze ook te houden. 

©

Plaats een reactie