Zoekmachine

Een zoekmachine is een website ( of portaal zoals je wilt) die voor een bezoeker uitzoekt waar voor hem interessante informatie staat. De bezoeker tikt trefwoorden in en de zoekmachine gaat op zoek. Nu is het niet zo dat de zoekmachine ter plekke op onderzoek gaat. Hij (Zij/Het) haalt zijn informatie uit een database. Een hele grote database. Zoeken op ‘a’ levert 25.270.000.000 (stand begin 2018) hits op om een idee te geven hoeveel pagina’s zo een database bevat ( in dit geval google)

Een zoekmachine vult zijn database met behulp van een webrobot, ook wel webspider of kort spider/robot genoemd. Zo een robot struint het internet af, via links op de ene site komt de robot op andere sites en weer verder. De gevonden pagina’s worden opgeslagen en in een verdere stap geanalyseerd.

Deze analyse bepaalt welke trefwoorden op een pagina voorkomen, welke andere pagina’s naar deze pagina verwijzen. Bij elkaar wordt aan de pagina voor elk trefwoord een bepaalde score gegeven, en deze score bepaalt hoe hoog je scoort als iemand een trefwoord dat op jouw site voorkomt intypt bij een zoekopdracht.

Door nu de webpagina’s handig vorm te geven kun je ervoor zorgen dat een robot de trefwoorden makkelijk vind, en met belangrijker is er ook een hoge score aan geeft. Dat spel heet zoekmachine optimalisatie of in het Engels ‘Search Engine Optimization’ (SEO).

De kunst is om op relevante zoekwoorden bij de eerste 10 resultaten te komen in google. Daarvoor moet je site allereerst technisch goed op orde zijn. Daarna begint het echte puzzelen:

  • Wat bied ik aan?
  • Wat zoekt mijn klant?
  • Staat die informatie duidelijk op mijn site?
  • Kan dat beter

Het spel met de zoekgigant google verandert steeds. Wat vandaag werkt kan morgen alweer achterhaald zijn. Veel is google vandaag de dag, begin 2018, gelegen aan de belevenis van de gebruiker: is de site veilig?, mobiel vriendelijk?, is de informatie eenvoudig te vinden?, klopt de informatie?

Een reactie plaatsen