Wederkerige Links

Een van de basiselementen van het www is de hyperlink, url of simpel link. Eigenlijk is de link de basis en essentie van html documenten. Zonder links geen navigatie, geen verbindingen tussen de pagina’s en geen www.

Hyperlinks spelen ook in zoekmachines een belangrijke rol. Enkele zoekmachines waaronder google gaan voor de waardering van website uit van een eenvoudig principe: Als er veel links naar een pagina staan zal deze ook wel belangrijk zijn. Google gebruikt voor deze gedachte te term PageRank. Een pagina met veel inkomende links scoort hoog. Met het toenemende belang van een hoge score in zoekmachines zijn webmasters dit principe meer een meer gaan misbruiken, door Link Farms, Reciprocal Linking en andere middelen worden er kunstmatig veel links naar website geproduceerd.

Regelmatig ontvangt deze site verzoeken om een link te plaatsen. Soms zijn het verzoeken van websites met gerelateerde inhoud, en die links worden dan ook met veel plezier geplaatst. Helaas zijn de meeste verzoeken in bulk verzonden email berichten van webmasters die grote link overzichten onderhouden.

Het gaar hier om zogenoemde “reciprocal links”, de Nederlandse vertaling van reciprocal is wederkerig of wederzijds: Ik link naar jouw en jij linkt naar mij. Met de basis van (reciprocal) linking is niets mis. Tenslotte is het de basis van het internet, en speelde het lange tijd een grote rol in zoekmachines. Links van en naar sites met gerelateerde inhoud zal leiden tot een betere score en meer bezoekers.

Links van goed onderhouden gerubriceerde overzichten zijn zeker zinvol. Deze site krijgt een degelijke stroom bezoekers van overzichten als http://fondue.pagina.nl. Niets wijst erop dat de Kaasfondue pagina een slechtere score krijgt omdat er een linkoverzicht naar wijst.

Er zijn tekenen dat het hebben van links vanuit sites die geen enkele relatie hebben met de eigen site, en links van vanuit link directories geen bijdrage meer leveren aan de score in zoekmachines. In de toekomst zou het zelfs schadelijk kunnen zijn. Reciprocal links, zeker als ze in grotere aantallen voorkomen zijn vrij makkelijk te herkennen door zoekmachines. Zaak is het om zo veel mogelijk een-richtings links te verkrijgen, al zal dat niet altijd meevallen

De herkomst van een link is van belang, als een link komt van een pagina die inhoudelijk past bij de eigen site is deze link waardevol. Zeker als er weinig links op de pagina staan er een goede “alt” tag is.

Een paar tips

  1. Zorg ervoor dat de site waarmee je links uitwisselt gerelateerde inhoud heeft
  2. Verwijder dode links, en zorg dat binnenkomende links naar een geldige pagina wijzen.
  3. Zorg ervoor dat jouw links naar de uiteindelijke site wijzen niet naar een tussendomein (.tk url forwarding)
  4. Controleer of de site waarheen je link in google staat.
  5. Probeer links te krijgen naar verschillende pagina’s op je site, niet alleen de startpagina
  6. Wees terughoudend met sites die via een script linken. (startpagina.nl is er zo een, alleen is dat weer zo een belangrijke speler dat het zaak is daar wel een link te krijgen. Daarnaast zijn de scripts op startpagina.nl speciaal aangepast aan google)

Zaak is het om te kiezen tussen “goede” en “slechte” wederzijdse links. Bekijk ook eens hoeveel bezoekers er vanuit een link komen. Weinig? Link er dan zelf niet meer naar.

Tenslotte, het aantal binnenkomende links naar een webpagina is niet de enige factor die van belang is voor je score in zoekmachines. Google zelf beweert dat er 150 factoren in hun zoekalgoritme zit. Niemand weet precies welke en hoe de afzonderlijk factoren gewogen worden. Bovenstaande beweren zijn dan ook gebaseerd op vermoedens en ervaringen niet op feiten.

Plaats een reactie